fredag 18 mars 2011

Muffins med hallon

Jag fick börja baka själv när jag var runt 8 år. Det första jag bakade var muffins och än idag bakar jag på samma recept. Jag älskar det. Och alla andra verkar också tycka att det är okej. På senare år har jag börjar göra kladdkakemuffins istället för vanliga muffins. Vill man ha vanliga chokladmuffins så låter man dom vara inne ca 20-25 minuter beroende på vilken ugn man har. Annars brukar det vara 15 minuter ganska exakt.
Ju kladdigare desto godare, tycker jag!

Idag provade vi att lägga i hallon. Jag har inte smakat ännu, men jag skulle tro att det blir ganska hyffsat gott med det syrliga och söta. Vi får se. Annars får jag prova rulla hallonen i florsocker innan jag lägger ner dem. Eller fullständigt strunta i hallon...
Här får ni receptet i alla fall:)


ca 12 st

100 gram smör/margarin
2 ägg
2.5 dl socker
1.5 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
0.5 tsk bakpulver
1krm salt

Smält smöret.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda i resterande ingredienser och häll i smöret sist!
Blanda ordentligt. Fyll muffinsformar till hälften.
(Mitt tips är att använda en muffinsplåt till formarna, då rinner inte smeten ut och ger "platta" muffinsar)
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min.
Låt svalna och ät!

1 kommentar:

  1. En klick vispgrädde på varje muffins kan juh inte va helt fel:) de brukar ja äta när ja har kladdis.. hallon å grädde till:)

    SvaraRadera